Koen de Graaff

De sfeer hier, was een klap in mijn gezicht. Positief dan hè?

Aanhoudende calls en flink gasgeven. Dat omschrijft in het kort de dagelijkse praktijk waarmee Koen de Graaff en zijn collega's te maken hebben. Daar staat dan wel een leuk team, tevreden collega’s en respect tegenover. De jongens van het ICT support team zitten nooit stil, ontwikkelen zich in een rap tempo en maken overal vrienden. Zij zijn het per slot van rekening, die de collega’s (weer) aan het werk krijgen. 

Net als heel Hoppenbrouwers nam de grootte van het ICT support team de afgelopen twee jaar een vlucht. “We zijn zeker groter geworden”, vertelt Koen. “De teams zijn verdubbeld. Individuen werken meer technisch. Het is een specialisme geworden. Door de groei is er ook meer structuur aangebracht. Dus werken we nu slimmer en planmatiger.” 

Hoe dan ook: hulp bieden

De ICT afdeling bestaat uit twee mini-afdelingen. Je hebt beheerorganisatie en de projectafdeling. Onder die eerste -beheersorganisatie- valt het ICT support team. De Helpdesk pakt eerstelijns calls op. De softwarematige zaken. Koen legt uit: “Zo probeer je op afstand je collega’s te helpen. Mocht dat niet lukken, dan zet je alles in gang voor een fysiek bezoek. De Servicedesk werkt vaak op locatie en concentreert zich op de hardware vraagstukken. Denk hier bijvoorbeeld aan telefoons uitgeven en laptops klaarmaken. Je gaat naar de collega met de hulpvraag toe, en lost het probleem ter plekke op. De telefoon staat hier roodgloeiend, omdat we het serviceteam voor álle vestigingen zijn.” 

De hack van 2021

In juli 2021 werd Hoppenbrouwers onaangenaam verrast met een ransomware-aanval die wereldwijd slachtoffers maakte en in totaal 70 miljoen dollar losgeld eiste. 

 

Koen: “Toen bekend werd dat we waren gehackt, hebben we ons helemaal afgesloten van Hoppenbrouwers. We brachten in kaart wat er precies was gebeurd, wat er op dat moment gaande was en hoe we het op moesten lossen. Tijdens de hack had iedereen een eigen taak. We werkten heel autonoom en toch deed je het echt samen. Na de hack is de waardering voor de IT toegenomen. Collega’s hebben nog meer respect voor ons.” 

 

Koen: “Niemand zat stil, het bleef maar doorgaan. Als je klaar was, dan vroeg je wie je kon helpen. Dan nam je een taak over, zodat de ander weer aan zijn volgende klus kon beginnen. Het heeft ons sterker gemaakt.” 

Verrassend informele sfeer

Koen: “De eerste weken was ik vooral verbaasd. Ik mocht hier iedereen met ‘je’ aanspreken. Zelfs bij de directeur stap je zo naar binnen. Tijdens mijn stage was ik juist het tegenovergestelde gewend. Daarom voelde de sfeer hier als een klap in mijn gezicht. Positief dan hè? Ik vind dat dus echt heel erg relaxed.” 

Lachen en knallen samen

Na een tijdje in een winkel te hebben gestaan, werkte Koen zich bij een tankstation op tot manager. Maar de ICT bleef hem trekken. Koen: “Ik kwam Hoppenbrouwers wel verschillende keren tegen in mijn zoektocht naar een andere uitdaging en toch duurde het even voordat ik solliciteerde. Maar ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan. We gaan heel leuk met elkaar om. We hebben veel lol met én om elkaar. En áls er iets aan de hand is, ja dan weten we ook dat we moeten knallen.” Koen vult aan: “We hebben een heel open team en gaan vriendschappelijk met elkaar om. Ook na werktijd. We zijn vaak samen. Twee weken geleden waren er nog een aantal collega’s bij mij thuis. Bestelden we lekker eten, keken een film en gingen daarna de stad in. De meesten van ons zijn tussen de 25 en 30 jaar oud. Daardoor klikt het goed en lijken we meer een vriendengroep dan een stel collega’s.” 

Op naar de top

Work hard, play hard: een motto dat past bij deze ICT topper. Wat betreft dat harde werken: Koen is van plan om in de toekomst een mooie stap te maken. “Voor nu zit ik goed op mijn plek, maar misschien dat ik me over een half jaar wel wil specialiseren”, geeft Koen aan. “Ik heb veel interesse in integratie en verhuizing. Zoals we onlangs in Sittard hebben gedaan. Vestiging Sittard verhuisde naar een nieuw pand. Dus moest alles verplaatst en aangesloten worden. Dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Want er moet ondertussen wel gewerkt worden. Zo’n klus pakken we met een paar collega’s op en we gaan dan niet naar huis, voordat de boel geregeld is. Deze keer waren we om 20:00 uur klaar. En als het dan allemaal werkt, ja dat vind ik mooi.” 

Word jij de nieuwe collega van Koen?

Bekijk alle vacatures

Interessante info?
Deel met jezelf of anderen